Af Louisa Wibroe
For tiden har jeg ofte følelsen af, at alting er lidt op ad bakke. Kender du det? Ikke i min hundetræning men i livet generelt. Jeg er ikke så lys og let i mit sind, som jeg plejer at være. For et par måneder siden var jeg, af forskellige personlige årsager, nødt til at melde fra til VM i lydighed. Det var jeg meget ked af og har ikke i den mellemliggende periode rigtig kunne finde motivationen til at træne mit elskede lille hundedyr.
I den forgangne weekend skulle vi til DKK's internationale eliteprøver i Vejen. Prøverne var, ud over at tælle med til Årets Hund, også udtagelsesprøver til Nordisk Mesterskab i lydighed. Jeg glædede mig til at komme afsted, selvom vi ikke havde fået trænet specielt meget. Men bare det at komme lidt væk, og være sammen med alle de andre søde hundetosser, sætter jeg stor pris på. I ugen op til prøven tænkte jeg, at jeg nok hellere måtte få trænet bare en lille smule for ikke at falde helt igennem. Men bedst som jeg (på min daglige skovtur) havde tænkt tanken til ende, kom Lukka humpende mod mig på tre ben!!! Hun nægtede at støtte på det ene forben. Åhhh... Afsted til kiropraktoren som fik rettet hende og beordrede totalt ro frem til weekenden. Øv! Op ad bakke igen...
Dagen inden vi skulle afsted blev Senna (Christina hund) syg, så hun ikke kunne deltage. Og da Christina og jeg – som altid – skulle følges, var det bare endnu mere øv og endnu mere op ad bakke! Smadder synd for både Senna og Christina men også super ærgerligt, for vi har altid sådan nogen hyggelige ture rundt i ind- og udland. Nå men jeg var nødt til at tage afsted, hvis jeg skulle gøre mig nogen som helst forhåbninger om at komme i betragtning til Nordisk Mesterskab, da der er to af de kommende udtagelseskonkurrencer jeg ikke kan deltage i.
Endelig blev det lørdag og konkurrencen gik i gang. Det var en tysk dommer, Uwe Wehner, der skulle dømme, og det var rart med nogen helt friske øjne til at bedømme ens præstation. Jeg synes, at der blev vist rigtig meget flot hundearbejde, og at Uwes bedømmelser var meget fine. Han gav hver ekvipage en god saglig kritik efter programmet og gennemgik kort, hvad han havde trukket for, hvilket er guld værd, hvis man gerne vil prøve at forbedre sig. Lukka og jeg var på som nr 8, og Lukka gik faktisk rigtig, rigtig pænt. Der var ikke fuld turbo på hende, men hun lavede heller ikke nogen fejl. Små bitte detaljer her og der – mest førerfejl!! ;-) blev der selvfølgelig trukket for, men alt i alt et rigtig pænt program. Jeg var super glad og taknemmelig for min kloge lille hund. Tænk engang at hun kunne levere så pænt og flydende program uden nogen nævneværdig træning i lange tider.
Ved præmieoverrækkelsen var jeg lige ved at knibe en tåre. VI VANDT! Oven i købet helt suverænt med 295 point og 22 point ned til nr 2. Sikken en fantastisk dejlig dag.
Søndag gik det løs igen. Jeg trak nr 1, og da de havde valgt at lave helt om i måden konkurrencen skulle afvikles, er man lidt af en prøvekanin som den første. Men jeg var så glad for lørdagens resultat, at det ikke betød så meget. Jeg kunne godt mærke, at Lukka var en smule træt og ikke helt så meget "på" som om lørdagen. Men hun gjorde det rigtig pænt, og lavede kun en enkelt decideret fejl, som jeg heldigvis fik reddet nogenlunde. Igen var der mange flotte programmer fra de forskellige ekvipager, så jeg havde slet ingen fornemmelse af, hvordan vi lå ift. hinanden. STOR var min overraskelse og min glæde, da det viste sig, at vi endnu engang havde vundet klassen!!!
Ihhh... hvor kan sådan et lille hundedyr gøre én glad i låget. Jeg elsker hende jo hverken mere eller mindre, fordi hun har vundet, men jeg er simpelthen så pavestolt af hende. Hun ydede det bedste hun kunne for mig, selvom jeg ikke ligefrem har været særlig flink til at gøre det bedste for hende i den senere tid...
– Men pludselig synes jeg motivationen for at komme ud at træne er der igen :-)
mandag den 17. juni 2013
tirsdag den 28. maj 2013
Ingen quick fixes
Af Karen S. Ulrich
Vi kender alle tv-programmer,
der viser hurtige løsninger af adfærdsproblemer hos hunde. Denne type
programmer gør desværre ofte mere ondt end godt, da de giver det indtryk, at
uønsket adfærd kan ændres med et snuptag.
Realiteten er imidlertid en anden. Der findes ingen ”quick fixes”, når vi skal ændre uønsket adfærd. Det gælder i øvrigt både hos hunde og mennesker. Uønsket adfærd hos vores firbenede venner har ofte stået på i lang tid og har dermed en lang erfaringshistorie, før adfærden bliver så generende, at ejeren beslutter sig for at gøre noget ved det. I en del tilfælde bunder uønskede adfærdsmønstre i frygt hos hunden og er hverken udtryk for modvilje eller en grundlæggende aggressiv karakter hos hunden. Alligevel møder adfærdsbehandlere ofte en forventning om, at nogle få og simple tiltag kan fikse problemet og ændre hundens adfærd, så den hurtigt og let bliver en veltilpasset firbenet mønsterborger. Det engelske udtryk ”old habits die hard” udtrykker rigtig godt det faktum, at det tager tid at ændre indgroede vaner. Hvis hunden har udvist en uønsket adfærd over længere tid, vil det også tage tid at ændre adfærdsmønstret og i stedet indlære en ny adfærd i situationen.
Et andet klassisk træk ved de foromtalte tv-programmer er, at de lægger op til, at uønsket adfærd kan ændres ved at konfrontere hunden i de mest stressede situationer, hvor den udviser problemadfærden med meget høj intensitet. Et karakteristisk spørgsmål fra ejeren af problemhunden er også, ”hvad skal jeg gøre, når Fido er oppe i det røde felt”? Et helt simpelt svar på dette spørgsmål er, at Fido ikke skal sættes i disse situationer. Det er ikke muligt at ændre på adfærd, når kroppen er i alarmberedskab. Når hunden er meget ophidset eller bange, er den simpelthen ikke modtagelig for konstruktiv indlæring, der kan ændre de allerede etablerede adfærdsmønstre. I stedet skal træningen tilrettelægges som en systematisk og trinvis progression hen mod det ønskede mål med anvendelse af videnskabeligt funderede træningsstrategier. Det der gør det svært er, at det tager tid og dermed at det kræver tålmodighed og vedholdenhed fra hundeejerens side.
Seriøse adfærdsrådgivere ved, at der ikke findes quick fixes og formidler også denne holdning til deres klienter. De ved også, at problemadfærd ikke løses med et par hurtige råd, evt. over telefonen eller via mail. I stedet er budskabet, at uønsket adfærd kan ændres med en solid og vedholdende indsats fra ejerens side og med brug af sobre belønningsbaserede og videnskabeligt funderede træningsstrategier. Forklaringsmodeller baseret på forældede teorier om ulveadfærd og lederskab er ubrugelige og er i mange tilfælde skadelige for forholdet mellem ejer og hund, da de bygger på en tanke om, at hunden skal undertrykkes for ikke at have succes med at tilrane sig for meget magt i forholdet.
Realiteten er imidlertid en anden. Der findes ingen ”quick fixes”, når vi skal ændre uønsket adfærd. Det gælder i øvrigt både hos hunde og mennesker. Uønsket adfærd hos vores firbenede venner har ofte stået på i lang tid og har dermed en lang erfaringshistorie, før adfærden bliver så generende, at ejeren beslutter sig for at gøre noget ved det. I en del tilfælde bunder uønskede adfærdsmønstre i frygt hos hunden og er hverken udtryk for modvilje eller en grundlæggende aggressiv karakter hos hunden. Alligevel møder adfærdsbehandlere ofte en forventning om, at nogle få og simple tiltag kan fikse problemet og ændre hundens adfærd, så den hurtigt og let bliver en veltilpasset firbenet mønsterborger. Det engelske udtryk ”old habits die hard” udtrykker rigtig godt det faktum, at det tager tid at ændre indgroede vaner. Hvis hunden har udvist en uønsket adfærd over længere tid, vil det også tage tid at ændre adfærdsmønstret og i stedet indlære en ny adfærd i situationen.
Et andet klassisk træk ved de foromtalte tv-programmer er, at de lægger op til, at uønsket adfærd kan ændres ved at konfrontere hunden i de mest stressede situationer, hvor den udviser problemadfærden med meget høj intensitet. Et karakteristisk spørgsmål fra ejeren af problemhunden er også, ”hvad skal jeg gøre, når Fido er oppe i det røde felt”? Et helt simpelt svar på dette spørgsmål er, at Fido ikke skal sættes i disse situationer. Det er ikke muligt at ændre på adfærd, når kroppen er i alarmberedskab. Når hunden er meget ophidset eller bange, er den simpelthen ikke modtagelig for konstruktiv indlæring, der kan ændre de allerede etablerede adfærdsmønstre. I stedet skal træningen tilrettelægges som en systematisk og trinvis progression hen mod det ønskede mål med anvendelse af videnskabeligt funderede træningsstrategier. Det der gør det svært er, at det tager tid og dermed at det kræver tålmodighed og vedholdenhed fra hundeejerens side.
Seriøse adfærdsrådgivere ved, at der ikke findes quick fixes og formidler også denne holdning til deres klienter. De ved også, at problemadfærd ikke løses med et par hurtige råd, evt. over telefonen eller via mail. I stedet er budskabet, at uønsket adfærd kan ændres med en solid og vedholdende indsats fra ejerens side og med brug af sobre belønningsbaserede og videnskabeligt funderede træningsstrategier. Forklaringsmodeller baseret på forældede teorier om ulveadfærd og lederskab er ubrugelige og er i mange tilfælde skadelige for forholdet mellem ejer og hund, da de bygger på en tanke om, at hunden skal undertrykkes for ikke at have succes med at tilrane sig for meget magt i forholdet.
I mine efterhånden mange år i ”hundegamet”
er jeg mange gange stødt på engagerede mennesker, der gerne vil arbejde med
hunde med problemadfærd. I en del tilfælde mangler der dog en forståelse af, at
adfærdsmodifikation er et kompliceret fagområde, der kræver både grundig
uddannelse og erfaring med træning og formidling, før man er klædt på til at rådgive
andre.
Udgangspunktet for at uddanne sig til adfærdsrådgiver er viden om træning, adfærd og formidling. Det er kvalifikationer, man typisk tilegner sig med en god instruktøruddannelse og erfaring med undervisning af almindelige hundeejere og deres hunde. Fundamentet for at blive adfærdsrådgiver er derfor en grundig instruktøruddannelse, der lægger vægt på både læringsteori, træningsstrategier, praktiske træningsfærdigheder, adfærd, racekendskab og formidling til kursister. Oven på dette fundament bygges en langt mere omfattende og detaljeret viden om de læringsteoretiske procedurer, om normaladfærd og problemadfærd, analyse af problemadfærd, udarbejdelse af behandlingsplaner og formidling af træningsstrategier til klienter. En sådan uddannelse fordrer et langvarigt uddannelsesforløb, hvor der lægges vægt på både teori og praksis og hvor man undervejs har adgang til vejledning fra erfarne og kyndige undervisere.
Hos Hund & Træning har vi en række uddannelsesforløb, som er målrettet mod forskellige grupper af hundeentusiaster og som giver hver deres kompetencer efter gennemført forløb. Motivation og Samarbejde er et basisforløb, der giver en grundig indføring i klikkertræningens principper og den systematik, vi arbejder med hos Hund & Træning. Instruktøruddannelsen er et forløb på 1½ år, der giver en grundig indføring i både læringsteori, træningsstrategier i teori og praksis og som klæder kursisterne på til både at udføre deres egen træning på præcis og systematisk vis og til at formidle sobre principper for indlæring til deres egne kursister. Klikkerinstruktøruddannelsen er et forløb på ¾ år, der giver mulighed for at lære klikkertræningens principper at kende for instruktører, der er uddannet i andre regi og som gerne vil lære klikkertræningen at kende, så de kan formidle til egne kursister. Rallyinstruktøruddannelsen er en overbygningsuddannelse på ¾ år for kursister, der allerede har en instruktøruddannelse og som har speciel interesse i rallylydighed. Som toppen på kransekagen er adfærdsrådgiveruddannelsen, der er et 2-årigt forløb for kursister med en grundig instruktøruddannelse og erfaring i undervisning og formidling. Her lægges der vægt på at komme i dybden med alle de emner og færdigheder, der er nødvendige for at kunne varetage den alvorlige og krævende opgave, det er at hjælpe hundeejere og deres problemhunde. Du kan læse mere om de forskellige forløb på Hund & Trænings hjemmeside: http://www.hundogtraening.dk/.
Hvis du brænder for at vide mere om hunde, adfærd og træning, har du hos Hund & Træning mulighed for at melde dig til din drømmeuddannelse inden for faget ”hund”. Alle vores uddannelser går i dybden i både teori og praksis og er varetaget af veluddannede og erfarne undervisere med en meget bred teoretisk og praktisk erfaring. Hos os er der ingen quick fixes.
Udgangspunktet for at uddanne sig til adfærdsrådgiver er viden om træning, adfærd og formidling. Det er kvalifikationer, man typisk tilegner sig med en god instruktøruddannelse og erfaring med undervisning af almindelige hundeejere og deres hunde. Fundamentet for at blive adfærdsrådgiver er derfor en grundig instruktøruddannelse, der lægger vægt på både læringsteori, træningsstrategier, praktiske træningsfærdigheder, adfærd, racekendskab og formidling til kursister. Oven på dette fundament bygges en langt mere omfattende og detaljeret viden om de læringsteoretiske procedurer, om normaladfærd og problemadfærd, analyse af problemadfærd, udarbejdelse af behandlingsplaner og formidling af træningsstrategier til klienter. En sådan uddannelse fordrer et langvarigt uddannelsesforløb, hvor der lægges vægt på både teori og praksis og hvor man undervejs har adgang til vejledning fra erfarne og kyndige undervisere.
Hos Hund & Træning har vi en række uddannelsesforløb, som er målrettet mod forskellige grupper af hundeentusiaster og som giver hver deres kompetencer efter gennemført forløb. Motivation og Samarbejde er et basisforløb, der giver en grundig indføring i klikkertræningens principper og den systematik, vi arbejder med hos Hund & Træning. Instruktøruddannelsen er et forløb på 1½ år, der giver en grundig indføring i både læringsteori, træningsstrategier i teori og praksis og som klæder kursisterne på til både at udføre deres egen træning på præcis og systematisk vis og til at formidle sobre principper for indlæring til deres egne kursister. Klikkerinstruktøruddannelsen er et forløb på ¾ år, der giver mulighed for at lære klikkertræningens principper at kende for instruktører, der er uddannet i andre regi og som gerne vil lære klikkertræningen at kende, så de kan formidle til egne kursister. Rallyinstruktøruddannelsen er en overbygningsuddannelse på ¾ år for kursister, der allerede har en instruktøruddannelse og som har speciel interesse i rallylydighed. Som toppen på kransekagen er adfærdsrådgiveruddannelsen, der er et 2-årigt forløb for kursister med en grundig instruktøruddannelse og erfaring i undervisning og formidling. Her lægges der vægt på at komme i dybden med alle de emner og færdigheder, der er nødvendige for at kunne varetage den alvorlige og krævende opgave, det er at hjælpe hundeejere og deres problemhunde. Du kan læse mere om de forskellige forløb på Hund & Trænings hjemmeside: http://www.hundogtraening.dk/.
Hvis du brænder for at vide mere om hunde, adfærd og træning, har du hos Hund & Træning mulighed for at melde dig til din drømmeuddannelse inden for faget ”hund”. Alle vores uddannelser går i dybden i både teori og praksis og er varetaget af veluddannede og erfarne undervisere med en meget bred teoretisk og praktisk erfaring. Hos os er der ingen quick fixes.
lørdag den 18. maj 2013
Positiv træner?
Af Karen Frost Knudsen
For nyligt havde jeg en enetime med en jæger, der indtil da, udelukkende havde trænet strafbaseret. Han ville meget gerne have en bedre kommunikation med sin hund og han synes ikke rigtigt, at de forslag han havde fået fra bl.a. sine træningskammerater virkede. Eller sagt på en anden måde, han synes, der er en grænse for, hvor hård det var meningen, at han skulle være ved sin hund for at få den til at lystre. Der er ingen tvivl om, at han har haft straffet sin hund, men han syntes ikke at løsningen: ”hunden skal knækkes” var noget for ham. Det fik ham til at stille spørgsmålstegn til den metode han havde brugt og fået ham til at tænke, at der må være en anden måde at træne hund på – fantastisk! Det er en lang proces at begynde at klikkertræne (uanset om man har en klikker i hånden eller bruger et andet markørsignal), når man er vandt til at træne anderledes og det tager tid at få sine vaner ændret, men det er et fantastisk første skridt.
Den her enetime fik mig til at tænke på episoden med Egtved Jagtforening. Hvis der er nogle der ikke ved, hvad den sag drejer sig om, så var der et videoklip, der florerede på facebook for en månedstid siden. Det viste noget fra en træningstime, hvor der blev trænet ”bliv” men nogle hunde. Kunne hundene ikke holde position, blev de straffet på forskellig vis (skældt ud, tager fat i, løftet, osv.). Der er ingen tvivl om at metoderne, der blev brugt var kritisable, MEN det der skete efterfølgende fik mig til at tænke. Der kom næsten en hetz-stemning omkring foreningen, så meget at en af trænerne endte i nyhederne på TV2. Hvem var det der genererede denne stemning? Det var mennesker, der træner positivt med deres hund og var forargede over de metoder der blev anvendt. Der er igen tvivl om, at det var grimt at se hunde blive behandlet på den måde, men når vi nu træner vores hunde med positive metoder, hvorfor er det så så svært at gøre det samme med andre mennesker?
Min erfaring (om end begrænset) med mennesker, der bruger straf i deres træning, er, at de gør det af afmagt. De gør det ikke for at være onde ved deres hunde, men fordi de ikke ved bedre. At hænge dem offentligt ud, giver dem næppe lyst til at søge ny viden og andre måder at træne på. De fleste af os vil reagerer negativt på den behandling. Jeg er ikke uenig i, at det er en god ide at gøre opmærksom på problemer, men jeg kan huske en episode fra mine spæde hundeår, før jeg selv fik hund, men i stedet havde en hund boende nogle måneder. Jeg vidste ingenting om hundetræning eller adfærd. Hunden trak voldsomt og det gjorde ondt, så hvad gjorde jeg? Jeg trak (læs ryk) igen. Så voldsomt at hunden på et tidspunkt slog en baglæns kolbøtte. Det er absolut ikke noget jeg er stolt af! Der var en dreng, der så mig rykke hunden voldsomt i halsbåndet og kaldte mig dyreplager. Fik den bemærkning mig til at ændre adfærd? NEJ! Jeg blev ked af det – jeg synes ikke jeg var en dyreplager. Jeg gjorde mit bedste med den viden jeg havde. Det var først da jeg begyndte at interessere mig mere for hundetræning, at jeg fandt ud af, at der er en anden måde at gøre tingene på – en måde som er sjov for både hund og ejer.
Min pointe er, at den enetime jeg havde for nyligt, hører til en af de sjældne – han har helt uden hjælp gennemskuet, at der må være en anden vej. Langt de fleste af os, skal have en hjælpende hånd. En hånd der ikke er fordømmende og straffende, men som blidt kan vise os, at der findes en anden måde at gøre tingene på. Straf skaber modvilje – også hos mennesker. Spørgsmålet er om vi, mig selv inklusive, for alvor kan vi kalde os positive trænere, før vi kan finde ud af at være positive i vores omgang med mennesker, der har en anden (og håbløs) tilgang til det at træne hunde?
tirsdag den 23. april 2013
Når (trænings)hunden bliver gammel
Af Karen S. Ulrich
Jeg har haft hunde i rigtig mange år og har i årenes løb
haft temmelig mange hunde. Jeg har derfor i sagens natur oplevet at have hunde
i alle aldre. Det omfatter glæden ved den nye hvalp, det spændende i at følge
en ung hunds udvikling, de mange år med en hund, der er i sin bedste alder og selvfølgelig
også det at se hunden blive gammel og at skulle tage afsked med den, når tiden
kommer.
Mit hundehold omfatter i dag tre dejlige beagler – alle tre lidt oppe i årene, men alligevel meget forskellige steder i livet. De ”to små”, Ginger og Lupus, er hhv. otte og ni år gamle og er stadig absolut i deres bedste alder: livlige, aktive og træningsparate. Gammelsmølfen, Socks eller Sokkemor, som mange kalder hende, er hastigt på vej mod de 14½ og er blevet en gammel hund med alt det, der følger med den fase i livet. Alting går lidt langsommere, hørelsen er ikke, hvad den har været, og kræfterne og energien er også mindre end tidligere. Alligevel er der stadig masser af livskvalitet og gode ting at glæde sig over. Socks er stadig jublende glad, når jeg træner med hende og nyder at komme med i skoven og på stranden. Hun tager også ind imellem en bissetur som en forårskåd kvie, hvor hun ræser rundt i haven eller huset – ofte med et stykke legetøj i munden.
Jeg bliver ofte spurgt, om jeg ikke snart skal have en ny
træningshund. Det har absolut ofte kriblet i fingrene efter at få en ny hvalp
at arbejde med, og den dag kommer også på et tidspunkt. Men det må vente, til tiden
er rigtig. Jeg vil ikke have mere end tre hunde, simpelthen fordi det er min smertegrænse
for, hvad jeg synes, jeg kan overkomme at tage mig af i hverdagen mht.
opfyldelse af deres fysiske, sociale og mentale behov.
Mit hundehold omfatter i dag tre dejlige beagler – alle tre lidt oppe i årene, men alligevel meget forskellige steder i livet. De ”to små”, Ginger og Lupus, er hhv. otte og ni år gamle og er stadig absolut i deres bedste alder: livlige, aktive og træningsparate. Gammelsmølfen, Socks eller Sokkemor, som mange kalder hende, er hastigt på vej mod de 14½ og er blevet en gammel hund med alt det, der følger med den fase i livet. Alting går lidt langsommere, hørelsen er ikke, hvad den har været, og kræfterne og energien er også mindre end tidligere. Alligevel er der stadig masser af livskvalitet og gode ting at glæde sig over. Socks er stadig jublende glad, når jeg træner med hende og nyder at komme med i skoven og på stranden. Hun tager også ind imellem en bissetur som en forårskåd kvie, hvor hun ræser rundt i haven eller huset – ofte med et stykke legetøj i munden.
Når jeg ”bliver prikket til” og fristet af tanken om det
spændende og lækre ved at få en ny lille træningshund, tænker jeg, at det er
vigtigt at huske at nyde vores gamle hunde. En gammel hund er en sjæleven, man
har delt en masse oplevelser med i en lang årrække. Hund og menneske kender
hinanden ud og ind, og de daglige rutiner er lette og selvfølgelige, netop fordi
man kender hinanden så godt. Det man har sammen er noget andet, end det
var tidligere, men det har stadig høj værdi. Det er ikke længere de store
fysiske udfoldelser eller den målrettede konkurrencetræning, der udgør samværet.
I stedet er det en hyggelig gåtur sammen – bare os to – hvor tingene går i den
gamle hunds tempo, en hyggestund i sofaen om aftenen, en lille træningssession
med kendte øvelser og tricks eller bare den specielle og tætte kontakt, der opstår
som følge af et helt liv sammen.
torsdag den 11. april 2013
Lock-out træning
Af Karen Frost
Det har vel næppe undsluppet nogens opmærksomhed, at folkeskolerne kører på meget lavt blus pga. lock-out. Uden at dette blogindlæg skal handle om den konflikt, så giver det i min husholdning lidt af en udfordring. Jeg er vandt til at træne hunde om morgenen, når jeg har afleveret mine børn. Det fungerer super godt. For tiden kan det ikke helt lade sig gøre fordi jeg har begge børn hjemme og jeg har altid afholdt mig fra rigtigt at træne hunde, når jeg også har mine børn med ude og gå tur. Jeg ved at der sikkert er en del derude, som uden problemer kan gøre det, men jeg har ikke helt stimuluskontrol nok på mine børn til, at det kan lade sig gøre ;-)
Efter en uge uden anden træning end det jeg kan gøre mens jeg går (dvs. fri ved fod, positioner under gang og enkelte stillingsskift) kunne jeg ikke holde det ud længere. Jeg er gået i gang med at træne jagttræning med min yngste hund Lilli, og hun skal helst ud og lave noget hvor hun løber dagligt for at fungere optimalt. Hendes apport er rimelig stabil, så i går tænkte jeg, at når jeg nu har børn med, så kan de vel også bruges som forstyrrelser! Freja (min ældste og pensionerede hund) fik et søg efter nogle godbidder (eller en af ungerne satte sig og fodrede hende med godbidder) og ungerne fik så på skift lov til at kaste dummier til Lilli. Ungerne synes heldigvis at det var super sjovt (så ud over lidt konflikt om hvem der skulle kaste hvornår, gik det fint) og jeg gentog det igen her til morgen. Lilli får ikke trænet så meget på det vi ellers arbejder på, men får til gengæld trænet apport med forhindringsbane. Når en dummy er kastet, vælger mine børn enten at sætte sig ved siden af dummyen (opsamling med forstyrrelser), løbe frem mod apporten samtidigt med at Lilli enten løber ud for at hente den eller er på vej ind med den (fremløb og tilbageløb med forstyrrelser) eller også sætter de sig ved siden af mig, løber rundt om mig el.lign. (aflevering med forstyrrelser). Det er gået forbløffende godt - bortset fra i morges, da jeg prøvede at filme det. At jeg har en kamera i hånden samtidigt med, at hun skal komme ind på plads, var alligevel lidt for meget ;-)
Ungerne har også lagt dummyen for mig, så vi kan træne dirigeringer. Hverken jeg eller hunden har helt styr på hvor, så det kræver faktisk lidt mere af Lilli end hvad hun er vandt til. God træning! Hun skal slå næsen til når jeg giver mit søgefløjt – hun kan ikke nøjes med sine øjne. Og jeg er i fuld gang med at overveje hvilke andre øvelser jeg kan lokke ungerne til at synes er sjove at hjælpe mig med. Det er på ingen måde optimal træning – men det er i det mindste træning!
Det har vel næppe undsluppet nogens opmærksomhed, at folkeskolerne kører på meget lavt blus pga. lock-out. Uden at dette blogindlæg skal handle om den konflikt, så giver det i min husholdning lidt af en udfordring. Jeg er vandt til at træne hunde om morgenen, når jeg har afleveret mine børn. Det fungerer super godt. For tiden kan det ikke helt lade sig gøre fordi jeg har begge børn hjemme og jeg har altid afholdt mig fra rigtigt at træne hunde, når jeg også har mine børn med ude og gå tur. Jeg ved at der sikkert er en del derude, som uden problemer kan gøre det, men jeg har ikke helt stimuluskontrol nok på mine børn til, at det kan lade sig gøre ;-)
Efter en uge uden anden træning end det jeg kan gøre mens jeg går (dvs. fri ved fod, positioner under gang og enkelte stillingsskift) kunne jeg ikke holde det ud længere. Jeg er gået i gang med at træne jagttræning med min yngste hund Lilli, og hun skal helst ud og lave noget hvor hun løber dagligt for at fungere optimalt. Hendes apport er rimelig stabil, så i går tænkte jeg, at når jeg nu har børn med, så kan de vel også bruges som forstyrrelser! Freja (min ældste og pensionerede hund) fik et søg efter nogle godbidder (eller en af ungerne satte sig og fodrede hende med godbidder) og ungerne fik så på skift lov til at kaste dummier til Lilli. Ungerne synes heldigvis at det var super sjovt (så ud over lidt konflikt om hvem der skulle kaste hvornår, gik det fint) og jeg gentog det igen her til morgen. Lilli får ikke trænet så meget på det vi ellers arbejder på, men får til gengæld trænet apport med forhindringsbane. Når en dummy er kastet, vælger mine børn enten at sætte sig ved siden af dummyen (opsamling med forstyrrelser), løbe frem mod apporten samtidigt med at Lilli enten løber ud for at hente den eller er på vej ind med den (fremløb og tilbageløb med forstyrrelser) eller også sætter de sig ved siden af mig, løber rundt om mig el.lign. (aflevering med forstyrrelser). Det er gået forbløffende godt - bortset fra i morges, da jeg prøvede at filme det. At jeg har en kamera i hånden samtidigt med, at hun skal komme ind på plads, var alligevel lidt for meget ;-)
En lidt uskarp video - men det var sjovt alligevel :)
Ungerne har også lagt dummyen for mig, så vi kan træne dirigeringer. Hverken jeg eller hunden har helt styr på hvor, så det kræver faktisk lidt mere af Lilli end hvad hun er vandt til. God træning! Hun skal slå næsen til når jeg giver mit søgefløjt – hun kan ikke nøjes med sine øjne. Og jeg er i fuld gang med at overveje hvilke andre øvelser jeg kan lokke ungerne til at synes er sjove at hjælpe mig med. Det er på ingen måde optimal træning – men det er i det mindste træning!
mandag den 8. april 2013
International LP-prøve i Sverige.
Af Louisa Wibroe
MEGET tidligt søndag morgen blev Lukka og jeg
hentet af Birgitte og Tiger. Eliteklassen skulle begynde allerede kl. 7.00!
Turen til Malmø tog ingen tid, men straks vi var nået frem, fik jeg nerver på,
og det var IKKE fordi jeg var nervøs over prøven. Ved indgangen skulle vi vise
pas men til min skræk fandt jeg ud af, at jeg havde taget min gamle hunds pas
med i stedet for Lukkas!!! Så var gode råd dyre. Jeg prøvede at regne ud, om
jeg kunne nå hjem efter passet og tilbage til Malmø inden kl. 7, men det ville
være helt umuligt, så der var ikke andet at gøre end at vise Theklas pas og håbe
på de ikke tjekkede chipnummer. Hold op hvor var jeg nervøs. Men pyha… det gik
fint og vi kom ind.
Alle prøver og udstillinger (og dem var der mange
af) foregik i én kæmpe stor larmende hal! Der var 34 elitehunde. Det viste sig,
at det var sidste udtagelse til det svenske landshold, så alle de dygtigste
svenske ekvipager deltog. Eliteprogrammet var delt i to ringe. Der var trukket
lod på forhånd, så man fulgte det trykte program. Lukka var nr. 6. Fællesøvelserne
var med fem hunde i hver gruppe, så vi skulle være med i anden gruppe. Der var
en ganske kort banegennemgang i den ene ring og så skulle vi i gang. Der var
ikke meget information af nogen art, og der var slet ikke den hyggelige samling,
vi kender her hjemme fra, hvor alle deltagerne samles i ringen og siger
godmorgen, tjekker at alle er mødt op, hilser på dommer og prøveleder, trækker
lod, hører om øvelserne og "punker" dommeren og prøvelederen lidt
;-). Alt virkede meget stift og formelt.
Jeg tænkte, at jeg hellere måtte gå til fællesøvelserne
i god tid og det var heldigt, for de tre første hunde var udgået eller i løbetid,
så jeg var pludselig nr. 3 og skulle med i den første gruppe! Det gjorde,
at jeg ikke nåede at se nogen øvelser, inden vi skulle ind, hverken fælles
eller de individuelle. Jeg vidste ikke, hvor hundene skulle sidde eller
ligge i fællesøvelserne (der foregik i to forskellige ringe) og kunne dårligt høre
prøvelederne. Det var en lidt træls start.
Hold op hvor er det anderledes at gå til prøve
i Sverige. Aldrig er jeg blevet trukket for så mange dobbeltkommandoer. I fællesdæk
blev jeg trukket både i neddæk og op på plads, for dobbelt kommando. "Dobbelt
kommando? Jeg havde ingen dobbelt kommando" fløj det ud af mig, da jeg fik
min karakter, hvorefter deltageren til venstre for mig straks tyssede på mig og
sagde "Man får inte pråta med dommeren!". Og det gælder både
under og efter prøven. Ups!
Det viste sig, at hvert lille nik med hovedet eller
kig på hunden var en dobbelt kommando. Efter dækken løb jeg ud af ringen for at
belønne Lukka, hvorefter samme søde svenske deltager kommer hen til mig og
siger, at jeg skulle gå helt stille ud af ringen, med min hund lige ved siden af
mig, ellers kunne jeg risikere at få det gule kort! Og det var de ikke blege
for at bruge. Hold da op! Det er ikke noget der hujer én som mig, hvis højeste
formål med lydigheden er at have det sjovt med min hund.
I ring 1 lagde vi ud med fri ved fod. Jeg tror,
jeg gik mit helt eget program! Jeg kunne ikke høre halvdelen af prøvelederens
kommanderinger! Der var så meget larm, og prøvelederen talte ganske sagte. På
et tidspunkt kunne jeg ikke lade være med at grine, for det føltes helt tosset
bare at gå rundt og nærmest digte om jeg skulle gå omkring og holdt, eller omkring
og fremad osv... stakkels dommer, der skulle forsøge at bedømme den øvelse. Nå
næste øvelse var lynet, og her er der ikke så meget at tage fejl af, så det gik
fint. Sidste øvelse i ring 1 var stillingsskift. Her opgav jeg helt at bruge de
verbale kommandoer pga. larmen, så det var rent håndtegn, men det fungerede også
okay.
I ring 2 lagde vi ud med indkald. Jeg skreg nærmest
på Lukka, og det var vidst meget godt, for der var flere hunde, der skulle have
dobbeltkommandoer, fordi de ikke kunne høre deres fører. Indkaldet gik fint,
men jeg blev trukket for ikke på forhånd at have gjort opmærksom på, at jeg
brugte armtegn i stå-positionen! Jeg var ikke blevet spurgt, så det havde jeg
ikke skænket en tanke, at jeg skulle oplyse. Derefter skulle vi have springet og
det gik fint. Så skulle vi lave fremsending. Der var ikke bånd om feltet, kun
tape og det var helt usynligt for føreren. Lukka løb flot ud til keglen og
videre ud i feltet, men jeg var ikke helt 100 på, at hun var inde i feltet så
jeg sagde felt igen, hvorefter hun sprang ind i midten af feltet, og jeg kunne
give hende en dæk kommando. En enkelt ekstra kommando koster ikke alverden.
Hellere det end nul. Men vi fik SEKS! Jeg blev trukket for TO dobbelt
kommandoer. Jeg var målløs. Jeg havde én ekstra kommando og øvelsen var udført
i flot, hurtigt og ensartet tempo. Jeg kunne hverken få øje på én og da slet
ikke to dobbeltkommandoer! Og jeg kunne jo ikke spørge dommeren. Så jeg
begyndte spontant at grine. Jeg synes det var lidt af en joke. (Mens jeg
ventede på at apporterne blev lagt ud, kunne jeg næsten ikke holde masken. Jeg
kom i tanke om, at vi havde haft samme dommer til DM for et par år siden, og der
havde hun trukket mig for at smile til min hund. Hun mente, det var en ekstra
kommando!!!) Men Lukka lod sig ikke gå på. Hun var i hopla, og lavede den
smukkeste apport og fik 10! Sidste øvelse var næseprøven. Lukka søgte smukt men blev retmæssigt trukket for uens fart.
Sikken en oplevelse. Måske ikke en af de allerbedste
men super god træning frem mod VM. Jeg er helt klart frisk på at stille op i
Sverige igen en anden gang, for nu er jeg da blevet noget klogere. Men jeg er
samtidig lykkelig for at vi ikke har ”svenske tilstande”. At vi til gengæld har
søde og rare dommere, som vi kan tale med om deres bedømmelser. Hvordan i
alverden skulle vi ellers kunne forbedre os? Og at der i det hele taget er en afslappet
og meget hyggelig stemning blandt deltagerne i vores lille LP-verden.
Nu skal det lige tilføjes til Sveriges forsvar,
at det var en int. prøve med landsholdsudtagelse, og der var flere af de
svenske deltagere, der gjorde mig opmærksom på, at forholdene på de almindelige
prøver ikke er helt så skrappe. En ting de svenske dommere dog var meget flinke
til, var at redegøre over for publikum præcis hvad de trak for. Det er der
heldigvis flere af vores danske dommere der også gør, men de må gerne blive endnu
bedre til det.
![]() |
Birgitte og Tiger gik et forrygende program og fik en flot 3. plads. |
Lukka og jeg endte på en 8. plads. Det kunne vi
selvfølgelig have gjort bedre men under de forskellige udfordrende betingelser
synes jeg det var fint. Lukka arbejdede godt og stabilt og lod sig ikke mærke synderligt af alt virvaret. Hun fik sin 1. præmie og blev svensk lydigheds
champion. :-)
tirsdag den 26. februar 2013
Has Pavlov Left the Building?
Christina Ingerslev, Karen Frost & Karen S. Ulrich
When we train dogs and other animals to
perform a variety of behaviors, our immediate goals are, indisputably, operant.
To put it simply, we wish to teach the animal to perform certain behaviors on
cue. The behaviors are brought under stimulus control so that we can get
reliable performance of the desired behaviors when the learned cues are
presented. However, when we work with animals, it is also important to consider
the emotional state of the learner. Consequently, we cannot disregard the fact
that classical conditioning is continually taking place – while we are busy at
work changing the operant skills of our learner. Also, some aspects of our
training and some of the tools we use are a product of classical conditioning. This goes for our
conditioned marker signals and substitute reinforcers but also associations
between cues and behaviors and between behaviors and reinforcers are
classically conditioned. Cues and behaviors as well as training locations and
training equipment all take on a value for the learner, of either pleasure or
discomfort, depending on the training techniques employed. In our opinion, this
is no small matter and certainly not one to be disregarded when discussing,
planning, or executing training with animals.
We humans like to organize things, e.g.
concepts, into nice and orderly categories. Textbooks on learning distinguish
between the two types of conditioning. However, in real life things are not
quite as neatly organized. Classical and operant conditioning are indeed separate
ways of learning. We know this from studies of how and where these processes
take place in the brain. But in real life learning situations we cannot
separate the two completely or simply choose to disregard the one. Classical
and operant conditioning go hand in hand and in most situations take place at
the same time. What is learned differs, depending on whether you take a
respondent or an operant view of a given situation but they are both part and
parcel of any learning situation in which we look to change the behavior of our
learner. This goes for any training in which the primary objective is to change
the operant behavior of the animal.
When dealing with animals with behavior
issues such as fear and aggression, it is even more important to consider
classical conditioning. Classical conditioning is essential both in order to
understand the conditioned emotional response (CER) that motivates the operant
responses that are considered problematic and in order to know and employ
counter conditioning as a central approach to change the CER and in that way
change the behavioral output that is motivated by the animal’s emotional state.
We do not dispute the fact that operant training can change the emotional state
of an animal through the empowerment gained by acquiring a sense of operant
control in a stressful situation and through the classical conditioning that
takes place when a certain behavior is heavily associated with attractive
reinforcers. But operant conditioning does not do the trick alone, nor does it
suffice to explain all aspects of learning when we teach, train or learn…
We wonder if this tendency to view all
learning from an operant perspective springs from on the one hand a purely Skinnerian
approach to learning and on the other what can be conceived as a limited interest in the motivational
and emotional aspects of behavior.
We all know that Elvis has left the building
(and Fraiser too). But has Pavlov also left the building?
Recently back home from Clicker Expo in San
Francisco, we continue to puzzle over what seems to be an emerging trend among
some of the presenters at the conference. In traditional learning theory we
view learning from two perspectives; i.e. that of classical conditioning and
operant conditioning. In a number of presentations at the conference we found an
approach to learning that was purely operant, seemingly disregarding the
aspects of learning that are classically conditioned. In fact, one presenter
even argued that we might as well disregard classical conditioning altogether
as all learning, from his point of view, is really operant. This presenter
proceeded to show a video clip of a counter conditioning session (done by
someone else) and argued that the dog’s emotional response was not being
changed but that it was simply learning a new operant response. Another
presenter spoke of establishing the association between a neutral stimulus and
an unconditioned stimulus, in this case done in order to condition a secondary/substitute
reinforcer, as an operant process, that could be viewed “as a behavior that you
can reinforce”. In contrast to this purely operant approach, renowned
presenters like Susan Friedman and Kathy Sdao continue to use the terminology
of both operant and classical conditioning when speaking of the different
aspects of learning and different ways of changing behavior. Hence, the reason
why we feel inclined to ask the question; “Has Pavlov Left the Building?” After
all, a conference on training and learning must be the very place to present
and discuss the various aspects of learning in all its nuances, not a place to
cut corners or trivialize the importance of knowing one’s tools and techniques.
Abonner på:
Kommentarer (Atom)